René Arnthof,

Directeur 123BestDeal

Een webshop in Delden met naar eigen zeggen de ‘beste deals’ als het gaat om hoesjes en accessoires voor smartphone, e-reader, tablet en laptop. Internetondernemer René Arnthof begon zes jaar geleden vanuit huis, maar zag zijn handel, ondanks de crisis, blijven groeien. En het gaat nog steeds goed: de open werkruimte ligt vol producten en te verzenden pakketjes, medewerkers staan klanten te woord, handelen vragen af en er heerst grote bedrijvigheid. Alex en Frank zijn gematcht via Hofwerkt en sinds maart aan het werk bij 123BestDeal.

René vertelt waarom Frank en Alex bij hem aan de slag zijn: “Voor mij maakt het niet uit of iemand vanuit ‘de kaartenbak’ komt of via een gewone sollicitatieprocedure: ik selecteer op uitstraling en motivatie. Ik houd niet van wisselingen dus de klik moet er zijn, want dan heb je wat voor elkaar over. We zijn een redelijk klein bedrijf als het om personeel gaat, daarom heb ik medewerkers nodig die allround kunnen functioneren. In contact met de gemeente bleek dat er geschikte kandidaten waren en inmiddels zijn Alex en Frank hier alweer een paar maand aan het werk.”

Match 1: Alex

René vertelt over Alex: “Daar heb ik een goeie aan! Alex houdt van een grapje en doet zijn werk goed.” Na het runnen van een eigen bedrijf en een zware burn-out bleek zijn leeftijd Alex niet te helpen bij het vinden naar een baan: “Ik had ervaring met HORECA-keukens, maar was te oud voor veel werkgevers. Daarnaast kom ik uit het midden van het land, dus ook een netwerk ontbrak. Na contact met Marion (Hofwerkt, red.) kwam er een match met 123BestDeal.” Alex werkt als vliegende keep: “Het werk op zich vind ik leuk. Wat er moet gebeuren, dat doe ik. Je moet er mentaal goed bij zijn en de hele dag gefocust kunnen werken. Daarbij moet ik mijn nauwkeurigheid in de gaten houden. Ik werk hard en een blijk van waardering vind ik dan ook prettig. Dat moet in balans zijn. Als ik nuttig ben geweest voor anderen en mezelf, dan heb ik een mooie dag!”

Match 2: Frank

Frank werkte hiervoor bij een commercieel IT-bedrijf, maar had moeite met de hoge werkdruk. Nu heeft hij het beter naar zijn zin: “Hier ervaar ik iets meer rust en neem ik mijn verantwoordelijkheid richting de klant als ik toch een foutje heb gemaakt. Het gaat steeds beter! Uitzoekwerk vind ik leuk om te doen en ik houd me vooral bezig met de klantenservice, retourzendingen en ons ticketsysteem. Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan? Ik voel me gewaardeerd door klanten en door mijn collega’s. Het geeft mij voldoening als een klant krijgt wat hij zoekt en ik hem daar bij kan helpen.” René vertelt over Frank: “Frank is een vrolijke noot en vooral bezig op de klantenservice. Zowel in de winkel, als online. Hij heeft een merkbare beperking, maar ondanks zijn spraakgebrek doet hij het erg goed aan de telefoon. Dat Frank er iets langer over doet, is niet erg als hij zijn werk maar goed doet. Als hij dat echt onder de knie heeft, kunnen we een vervolgstap zetten om zijn loonwaarde te laten bepalen.”

“Iedereen heeft een gebruiksaanwijzing”

Tot slot het woord aan René: “Voor mij zijn mensen ‘met een afstand tot de arbeidsmarkt’ echt niet anders, dan mensen die die afstand niet hebben. Iedereen heeft zijn gebruiksaanwijzing en goed selecteren is in beide gevallen belangrijk. Andere ondernemers zou ik willen oproepen om zelf het contact met ‘de arbeidsmarkt’ niet te verliezen. Soms heb ik het idee dat ondernemers daar graag boven willen staan: ik ben denk ik geen standaard werkgever en probeer meer als collega om te gaan met mijn werknemers. Dat kan natuurlijk niet altijd, maar zolang ze mij niet op een voetstuk plaatsen, is het goed!”

Kandidaat Frank

“Het geeft mij voldoening als een klant krijgt wat hij zoekt en ik hem daar bij kan helpen.”

Kandidaat Alex

“Als ik nuttig ben geweest voor anderen en mezelf, dan heb ik een mooie dag!”

Voer uw zoekterm in gevolgd door een Enter